ZADANIE
1. Vysvetli literárnoteoretický pojem irónia.
2. Vyber z daných možností združené pomenovania.
občiansky preukaz, vysoký dom, stará mama, zaujímavé predstavenie, minerálna voda, benzínová pumpa, okresné mesto, polročné vysvedčenie, panelový dom, horúca voda, divadelné predstavenie, večerná prechádzka, najkrajšie mesto, výborné vysvedčenie, frazeologické jednotky, Vysoké Tatry
3. Urč počet viet v uvedenom zloženom súvetí.
Skláňala sa k synom, hladkala ich, bozkávala - a v tých prejavoch neskonalej lásky striasla zo seba všetku ťarchu, všetok myšlienkový chaos, všetko tragické zúfalstvo a tonula v jedinom prekrásnom cite, čo príštil z jej materinského srdca.
4. Urč vety podľa obsahu. Pri opytovacej vete urč, o aký typ otázky ide.
a/ Poď zajtra do školy so mnou!
b/ Dobré ráno!
c/ Môžem prísť zajtra na návštevu?
d/ Čo budeme dnes obedovať?
e/ Začal sa pracovný týždeň.
5. Urč v nasledujúcich vetách druh melódie, ktorá sa v nich uplatňuje.
a/ Máš súrodencov?
b/ Akej farby máš oči?
c/ Čítal som knihu o Jozefovi Makovi a veľmi sa mi páčila.
d/ Nebehaj po izbe!
e/ Poďme dnes do školy spolu.
f/ Tak sa mi to páči!
6. Doplň do textu chýbajúce písmená.
a/ slovenské sokol_
b/ múdre vlk_
c/ česk_ lev_
d/ múdr_ vlc_
e/ div_ vlk_
f/ divok_ leopard_
g/ múdre holub_
7. V ktorej možnosti majú všetky slovesá rovnaký vid?
a/ zlepšujú sa, zišla by sa, rastie
b/ patríme, pramení, skvalitnili
c/ chýba, trápime sa, prišlo
d/ naplánovať, objavili, odhalil
8. Vypíš slová s neslabičnou predponou.
omaľovávam, vzplanuli, skontroloval, predvídaš, urobilo, vbehnúc, zletieť
KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ
1. Použitie slova v opačnom význame.
2. občiansky preukaz, stará mama, minerálna voda, benzínová pumpa, okresné mesto, polročné vysvedčenie, panelový dom, divadelné predstavenie, večerná prechádzka, frazeologické jednotky, Vysoké Tatry
3. 6
Skláňala sa k synom, hladkala ich, bozkávala - a v tých prejavoch neskonalej lásky striasla zo seba všetku ťarchu, všetok myšlienkový chaos, všetko tragické zúfalstvo a tonula v jedinom prekrásnom cite, čo príštil z jej materinského srdca.
4. Urč vety podľa obsahu. Pri opytovacej vete urč, o aký typ otázky ide.
a/ želacia
b/ zvolacia
c/ opytovacia - zisťovacia otázka
d/ opytovacia - doplňovacia otázka
e/ oznamovacia
5. Urč v nasledujúcich vetách druh melódie, ktorá sa v nich uplatňuje.
a/ neuspokojivá končiaca melódia
b/ uspokojivá končiaca melódia
c/ neuspokojivá nekončiaca melódia, uspokojivá končiaca melódia
d/ uspokojivá končiaca melódia
e/ uspokojivá končiaca melódia
f/ uspokojivá končiaca melódia
6. Doplň do textu chýbajúce písmená.
a/ slovenské sokoly
b/ múdre vlky
c/ české levy; českí levi
d/ múdri vlci
e/ divé vlky
f/ divoké leopardy; divokí leopardi
g/ múdre holuby
7. V ktorej možnosti majú všetky slovesá rovnaký vid?
a/ zlepšujú sa, zišla by sa, rastie
b/ patríme, pramení, skvalitnili
c/ chýba, trápime sa, prišlo
d/ naplánovať, objavili, odhalil
8. Vypíš slová s neslabičnou predponou.
vzplanuli, skontroloval, urobilo, vbehnúc, zletieť